På äventyr i Norge

Wermlandskudden

Det var ett tag sedan mitt senaste inlägg nu. Har hunnit sy väldigt lite, det har varit för mycket jobb och trötta kvällar. Dessutom är många (typ alla) mina projekt presenter, och då är det lite dumt att lägga ut bilder på bloggen 😉

Även dagens projekt, min egendesignade Wermlandskudden, är en present. Jag räknar dock kallt med att presentmottagaren inte läser varken min blogg eller har ett Facebook-konto 🙂

Det började med att mormor ville att kag skulle sy en kudde till Nisse, som fyller år i juni. Hon var så förtjust i kudden jag gjorde år henne i julklapp. Så då började jag fundera på vad Nisse gillar. Natur, promenader, … Inte så lätt att sy en kudde i det temat! Men om man istället tänker natur oxh värmland? Värmlands landskapsdjur är ju en varg. Så en varg som ylar mot en måne? Något mer behövs. Landskapsblomman kanske? Skogsstjärnan är ju faktiskt en riktigt fin blomma. Så fick det bli!

Skrev ut en siluett av en ylande varg och ett foto på en skogsstjärna, vilka jag sedan använde som mallar. Tyget jag valt till kudden är ett svart ylltyg (80% ull, 20% viskos), så vargen klippte jag ut av samma gråa ulltyg som jag gjorde mormors kudde av. Blommorna, bladen och månen är istället fleece-tyg, precis som räve på mormors kudde.

20130510-233015.jpg 20130510-233711.jpg

 
När alla delar var utklippta gjorde jag ett proof-of-concept genom att lägga ut alla delar på kuddtyget. A påpekade att det saknades ett djup och föreslog att jag skulle lägga in konturerna av berg i bakgrunden. Genom att ta ett foto på kudden och lägga in i ett ritprogram (använde SketchBook på padden) så kunde jag prova mig fram till hur konturerna skulle se ut. Sedan frihandsritade jag konturerna på tyget med en skräddarpenna.

20130511-000039.jpg

När jag var nöjd med allt började jag med att sy konturerna på bergen, samt svansen på vagen. Jag broderade ögat på vargen för hand. Efter det sydde jag fast varg, blomblad, måne och blommor, i det ordningen. Alla trådar drog jag tillbaksidan med en nål och knöt ihop innan jag klippte av.

20130511-000426.jpg

Till sist sydde jag ihop kudden, räta mot räta. Glömde naturligtvis vränghålet, så min trogne följeslagare sprättverktyget fick hjälpa till igen. Efter att ha vrängt och stoppat in själva kudden i fodralet så sydde jag ihop hålet för hand. Tack vare ett tips från faster Tina så provade jag ett nytt stygn som heter smygstygn. Mycket snyggare än kaststygn som jag annars använder för detta!

20130511-000832.jpg

20130511-000816.jpg 20130511-000825.jpg

Måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet! Hoppas Nisse blir det med 🙂

Till slut, jag har alltid fått höra att för att se om en sömnad är bra eller inte så ska man titta på avigsidan. I vanliga fall ser avigsidan på mina verk ut som tredje världskriget, men denna gång var det riktigt rent oxh snyggt! Nöjd in deed!

20130511-001330.jpg

Kommentera

